Lidl har åter hamnat i blåsväder. Det är inte första gången som matvarukedjan har hamnat i pressarna i negativ betoning, och nu verkar det som att det är dags igen! Allt tack vare över att en bild fick spridning i en stor Facebook-grupp!
Lidl har figurerat flitigt i media sedan de öppnade upp sin första butik i Sverige i september 2003. Sedan dess har ytterligare nästan 200 butiker öppnats upp och sammanlagt arbetar i dag cirka 4 200 inom koncernen. Att figurera i media som nyetablerad marvarujätte i Sverige är självklart bara positivt – om nyheterna hade varit det också dock.
Under 2008 uppdagades en jätteskandal där man i vissa butiker hällde gift på soporna för att ingen skulle kunna ta därifrån. Det hela resulterade i att Lidl blev polisanmälda i Solna och det hela kom att kallas för ”giftskandalen”.
När det dessutom kom fram 2003 att anställda har fått jobba utan övertid, arbetsledare som gormat och skrikit åt personalen, systematiskt jagande på småfel med mera fick Lidl till och med det tyska fackförbundet Verdi på sig, alltså på hemmaplan. Detta i samband med den hastiga expanderingen i hela Europa.

I samband med hästköttskandalen på Dafgård under februari 2013 visade det sig också att hästkött även figurerade i Lidls gulaschsoppa, och nästa stora skandal var att vänta. Under 2004 uppdagades det dessutom att kvinnor som hade menstruation var tvungna att bära speciella band för att få utföra toalettbesök mer frekvent i både Tjeckien och Polen.
En bild satte igång nya skandalberättelser om matvarujätten
Skandalerna hade kunnat sluta där, men det gör dem tyvärr inte. Efter att en bild nyligen hade delats i en större Facebook-grupp från en svensk Lidl-butik, där en kvinna står på glasburkar med sina skor för att sätta upp en ny prisskylt började det att hagla in kommentarer från människor som tidigare har jobbat på Lidl inom olika områden – främst butiksbiträden och arbetsledare (eller säljledare, som Lidl kallar det).
Här är bilden som satte igång allt

För blotta ögat kanske det inte ser så konstigt ut med bilden. Men i själva verket står kvinnan på produkter med skor på sig för att sätta upp en prisskylt, och kommentarerna var inte sena med att hagla in gällande hygienen och säkerheten.
– Hur kan man stå med skor på produkter som ska säljas till konsumenter? Vem vet om hon har varit ute och trampat i hundskit? Vet hon för övrigt ens hur mycket bakterier det finns på skor? Även om jag inte har tänkt att äta locket så har jag tänkt att använda mina händer för att öppna burken, lyder en av flera kommentarer.
Vi kontaktade Lidl Sverige för att få en kommentar kring bilden och koncernens arbetsförhållanden, och de väljer själva att bara kommentera bilden:
– Att hantera produkter på det sättet är inte förenligt med butikernas arbetsrutiner och sätt att hantera varor på och ska självklart inte förekomma. Vi tar i all vår utbildning med butikspersonal, och även i de dagliga kontrollerna, upp vikten av produkt- och omgivningshygien, säger Saly, som arbetar på Lidl Sverige. Någon kommentar om företagets arbetsförhållanden hos de anställda lämnades aldrig.
Tidigare Lidl-anställda öppnade upp sig om företagets arbetsförhållanden
Men efter att fler och fler tidigare Lidl-anställda har börjat att uttala sig om hemska och nästan tortyrliknande arbetsmetoder i butikerna verkar det inte som att detta är något allvarligt för butikskedjan. En kvinna, som tidigare varit arbetsledare på en medelstor butik berättar öppet i en kommentar om företagets arbetsmiljö.

”Gick in i väggen tack vare Lidl”
– Jag arbetade som säljledare på Lidl i 10 år. Det var de 10 värsta åren av mitt liv. Jag jobbade mig upp till säljledare och antagligen sökte jag inget annat under så lång tid för att jag inte visste bättre. Detta var mitt första jobb och Lidl har som tendens att utnyttja ung arbetskraft. Slita ut dem tills de inte fungerar längre och sedan bara ersätta dem med någon ny, helst ung och pigg. Jag blev dessutom sjukskriven för att jag gick in i väggen tack vare min arbetsplats. När jag senare kom tillbaka tog jag tag i situationen och sökte till Willys istället. Där jobbar jag i dag, och jag fick en chock när jag började där – det var som att komma till himlen! Jag fick höra ”bra jobbat!” av mina chefer istället för att bli ifrågasatt eller klockad på hur lång tid något tog. Det är helt sjukt att jag stod ut på Lidl i 10 år, och jag önskar inte ens min värsta fiende den arbetsplatsen, berättar kvinnan som vill vara anonym.
En annan arbetsledare, som arbetade på Lidl i nästan två år, ger också sin syn på saken och kommenterade bilden som var upphovet till allt:
– Det är klart att det inte är hygieniskt att stå på varor, men jobbar man på Lidl så hade man inget val direkt. Det fanns inte ens på världskartan att man skulle ha tid att släpa med en pall. Jag vill inte ens veta hur mycket skit den stackars kvinnan kommer att få som är på bilden då hon byter prisskylt under öppningstid. Det skulle göras innan öppningstid. Hann man inte med det så var man dum i huvudet, ungefär. Varje måndag och torsdag, när det är som flest prisförändringar, var rena rama helvetet. Och med stor sannolikhet fanns det säkert inte ens någon pall att tillgå. Jag gjorde min utbildning i en medelstor Lidl-butik på annan ort – där fanns inte ens någon pall, vilket jag tycker var jättekonstigt. När jag hade gjort färdigt min utbildning och kom till min ordinarie arbetsplats fanns heller ingen pall – och det var en ganska stor butik. Vi hade bara stegar, som var för långa för ändamålet. Man blev praktiskt taget ständigt övervakad och precis allt man gjorde blev man ifrågasatt om. Jag får än i dag ont i magen när jag tänker på min tid på Lidl. Under två års tid hade jag nog bara rast ett tiotal gånger, man hann inte med att ta raster på dagarna för att det var en så hemsk och stressig miljö, berättar en tidigare manlig arbetsledare från Lidl.

”De såg ut att vilja ta livet av sig”
En tredje arbetsledare, som sade upp sig från Lidl för bara drygt ett halvår sedan, fyller också i om hur arbetsförhållanden är hos matvarujätten.
– Jag arbetade som säljledare på Lidl i en medelstor stad i Västsverige. Då och då fick vi säljledare, assisterande säljledare och butikschefer åka på kurser på centrallagret i Halmstad. Det var som att hamna mitt i en sekt. Där talades det mer eller mindre öppet om hur mycket bättre vi var än de vanliga butiksarbetarna, och hur vi skulle maximera och att få dem till att jobba ännu hårdare och flitigare. När det var pauser träffade man även på lagerarbetare i rökrutan nära parkeringen. Där vittnade de om groteska arbetsförhållanden och att det är så hög omsättning på personal att de knappt hinner lära sig namnen på de som jobbar. De som stod högre i hierarkin trodde att de var som gudar, och de var hatade av bokstavligen talat alla.
”Den nya chefen gillade mig inte, så de hittade på anklagelser om mig och gav mig ett ultimatum”
Även vanliga butiksmedarbetare, som inte hade någon ledande roll, berättade öppet om hur de vantrivdes och blev behandlade. En kille med utländsk härkomst berättade att han hade jobbat på en Lidl-butik i drygt 3 år. När de sedan bytte butikschef så tyckte inte chefen om honom, vilket resulterade i att hon sade att anställda hade klagat på honom och sagt upp sig på grund av honom. Han fick välja mellan att få sparken eller ta tre månadslöner och säga upp sig själv. Han valde det sistnämnda eftersom han inte ville få sparken på dessa grunder. Han hävdar också att ingen hade sagt upp sig på grund av honom, och att allt bara var en ren lögn.
En annan butiksmedarbetare – som jobbar kvar på Lidl än i dag – gav också sin syn på saken:
– Det finns en anledning till att vi i personalen kan verka så griniga och sura gentemot kunder, vilket vi ofta får höra. Anledningen beror på att vi vantrivs något så in i helvete på jobbet. Att Lidl har vunnit ”Årets arbetsgivare” vid något tillfälle är ta mig tusan helt jäkla sjukt. Svensk handel skulle bara veta hur det företaget fungerar!
Över 20 personer som tidigare har jobbat på Lidl, eller gör än i dag, delade sina åsikter i Facebook-tråden innan den plockades bort. Vi saxade bara några uttalanden, och många är ungefär likadana, vilket tyder på att det finns extrema problem hos matvarujätten när det kommer till både hygien och personalhanteringen.
Har du tidigare erfarenheter från Lidl? Glöm då inte att lämna en kommentar!