Bianca Ingrossos samarbete med klädjätten visade sig vara en bluff: ”Det här är en bluff”

Bianca Ingrosso har gjort sig ett namn som framgångsrik entreprenör och influencer. Som en av Sveriges största influencers har hon en betydande påverkan på sina 1,4 miljoner Instagramföljare, varav många är unga tjejer. Med hennes skönhetsföretag Caia, som hon 2020 sålde 51 procent av för 250 miljoner kronor, har hon uppnått ekonomisk oberoende och bor nu på Östermalm i en lägenhet värderad till 12,9 miljoner kronor.

Trots sin egna framgångar har hon fortsatt att göra kommersiella samarbeten. Ett av dessa samarbeten, med klädföretaget Gina Tricot, har nyligen hamnat i hetluften.

Under våren 2022 lanserade Bianca ett samarbete med Gina Tricot med kampanjen ”Gina Tricot Forest.” Löftet var att en hel skog skulle planteras och fyllas med bikupor. Bianca uttryckte sin entusiasm över projektet på sin Youtube-kanal och sa, ”Jag tycker att det här är helt fantastiskt faktiskt.”

SVT besökte nyligen Kalundborg i Danmark, där skogen skulle ha planterats, och avslöjade att marken istället ägs av 150 privatpersoner och 20 företag. Gina Tricot är ett av företagen och äger 503 träd – vilket inte räknas som en hel skog. Dessutom, om kunder betalade 10 kronor extra för sina köp, skulle pengarna gå till bikupor. Men endast två bikupor finns på plats, och de är betalda för endast två år.

Foto: Instagram

Avslöjandet

SVT avslöjade också att Gina Tricot köpt träd för 80 000 kronor och att de extra 28 000 kronorna resulterade i endast två bikupor. En expert som SVT talade med uppskattade att Bianca fått mellan 5-10 miljoner kronor för samarbetet.

När SVT talade med Matts Lindbladh, professor i skogsekologi, och frågade om han skulle kalla det hela en bluff, svarade han, ”Ja, det skulle jag nog våga påstå, att det här är en bluff.”

Foto: Instagram

Reaktioner och uttalanden

Bianca har valt att inte kommentera situationen och hänvisar alla frågor till Gina Tricot. Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot, försvarade kampanjen i en intervju med SVT Väst och sa, ”Jag kan helt ärligt säga att det bara var goda intentioner med hela den här kampanjen.” Hon erkände också att löftet om en egen skog var olyckligt formulerat.

Bianca Ingrosso har byggt en imponerande karriär och har stor påverkan som influencer. Men detta senaste samarbete med Gina Tricot har väckt frågor och kritik. Medan intentionerna bakom kampanjen kan ha varit goda, visar avslöjandet från SVT att resultatet inte levde upp till löftena, vilket leder till att många nu ifrågasätter trovärdigheten hos både Bianca och Gina Tricot.

Sponsrat innehåll

Andra läste även