Dolce & Gabbana har just lanserat en ny parfym, men den här gången är det inte för dig – utan för dina fyrbenta vänner. Den nya parfymen, som fått namnet ”Fefé”, är speciellt framtagen för hundar. Modehuset meddelar på sin hemsida att parfymen är alkoholfri och följer samma regler som när de skapar parfymer för människor.
Den har även testats av veterinärer för att säkerställa dess säkerhet och kvalitet. Priset ligger på 99 dollar, vilket motsvarar ungefär 1000 svenska kronor.
Parfymen är inspirerad av grundaren Domenico Dolces kärlek till sin hund Fefe. Dolce & Gabbana beskriver doften med orden ”färska och delikata noter av Ylang Ylang, mysk och sandelträ”.
De lovar att parfymen ger ”en touch av överdådighet, vilket gör varje promenad till en doftande och exklusiv upplevelse.”

Veterinärer är skeptiska
Siri Martinsen, veterinär och presskontakt hos djurskyddsorganisationen Noah i Norge, har dock en annan åsikt. Martinsen säger till den norska sajten KK.no att djur inte vill lukta som rikedom och att sådana produkter kan störa hundarnas förmåga att kommunicera med sin luktsans. ”Hundar har ett mycket bra luktsinne, och de använder lukten för att kommunicera. Så det bästa är att låta dem hantera det själva.”
Alternativa produkter
Martinsen erkänner att det finns doftmedel som säljs av veterinärer, men dessa används i djurens omgivning för att hjälpa dem att slappna av, och sprayas inte direkt på djuren. På Dolce & Gabbanas hemsida ges följande instruktioner för hur deras doft ska användas på hunden: ”Spraya ’Fefé’ på dina händer eller på en borste och fortsätt sedan att gnida eller borsta din hunds päls från mitten av kroppen mot svansen för att ge den en stunds doftande förtjusning. Fefé kan också appliceras direkt på hundens kropp, undvik dock näsområdet.”
En växande marknad
Dolce & Gabbana är inte det första lyxmodehuset som lanserar produkter för hundar. Mode- och skönhetschefen på KK.no, Ida Elise Eide Einarsdottir, kommenterar att det faktum att sådana produkter lanseras visar på en efterfrågan, hur tokigt det än kan låta. Hon nämner att lyxmodehuset Celine nyligen lanserade en kollektion för hundar som inkluderade dyra halsband och hundsängar.
– Fido behöver inte Fendi och definitivt inte hundparfym. Modeindustrin låter sällan en möjlighet gå förbi, och här finns det möjlighet till ekonomisk vinst eftersom våra husdjur i hög grad är en förlängning av oss själva. Uppbud och efterfrågan är det som styr modeindustrin. Cyniskt, utan tvekan, men inte särskilt förvånande, säger Einarsdottir.
Det återstår att se om hundägare kommer att anamma denna nya trend eller om det blir en kortlivad modefluga.