Barn kan ibland visa sig vara riktiga små genier – och även om vi ofta är medvetna om deras kunskap och intelligens, är det lätt att underskatta deras förmågor.
Detta upptäckte lärarinnan Lotta i denna påhittade, humoristiska berättelse – och hon fick sin rättmätiga revansch.
Flickans svar på slutet fick mig att skratta tills tårarna rann! Hoppas ni också uppskattar historian och får skratta lite!
Lärarinnan Lotta har lektion med sin klass 1B på en skola uppe i Norrland.
Efter en stund kommer de till en knepig fråga. Fröken undrar:
– Hur kan man täcka in två hål i ett hål?
Klassrummet blir knäpptyst. Ingen av eleverna vågar svara.
– Jag förväntade mig betydligt mer av er, skäller lärarinnan. Skäms! Nu är lektionen slut, men ta med den här uppgiften hem till era föräldrar och se om de kan lista ut svaret.
Nästa dag har de lektion igen. Fröken Lotta frågar:
– Så, har ni kommit på hur man kan täcka in två hål i ett hål ännu?
Även nu är det helt tyst. Ingen av barnen säger något.
– Jaha, så era föräldrar är lika korkade, säger lärarinnan.
Sedan sätter hon ihop toppen av sin tumme med pekfingret och bildar en cirkel. Därefter lutar hon sitt huvud bakåt och sätter fingercirkeln framför sina båda näsborrar.
– Kolla! Svårare än så var det alltså inte!
Flickans geniala svar
Nästa dag kommer lilla Anna fram till lärarinnan.
– Min pappa undrar om fröken vet hur man täcker in sju hål i ett hål? säger flickan.
– Det är helt omöjligt. Det går inte. Som jag sa – varken ni eller era föräldrar är så smarta, svarar Lotta självgott.
– Jodå, det är visst möjligt, replikerar eleven.
– Hur då?
– Det är inte svårt alls, hälsar min pappa. Ta bara en flöjt och kör upp den i arslet!
Snacka om svar på tal! Där fick läraren något att tänka på en tid framöver…