Ica är en stor livsmedelskedja med cirka 1 300 butiker runt om i Sverige. Ica-butikerna finns i fyra olika storlekar och inriktningar: Ica Maxi, Ica Nära, Ica Kvantum och Ica Supermarket. Det som särskiljer dessa butiker är främst deras placering, storlek och sortiment.
Till exempel, Ica Maxi-butiker är ofta lokaliserade vid trafikerade områden och tätorter för att erbjuda ett brett sortiment och underlätta för kunderna att ta sig dit. Ica Nära, å andra sidan, fokuserar mer på bröd och färska frukter och grönsaker.
Beslutet om att hemtjänstens matinköp ska ske via Coop har väckt starka känslor bland brukarna. Socialchef Ingrid Holmgren förklarar att digitala inköp påbörjades förra terminen och att man successivt utökar detta till fler grupper, med målsättningen att alla brukare ska vara inkluderade innan årsskiftet.
– Vi började med digitala inköp förra terminen och trappar upp successivt med fler och fler grupper. Målsättningen är att alla ska få det innan årsskiftet, säger socialchef Ingrid Holmgren till Fagersta-Posten.
Hon menar att onlineköp kan vara fördelaktigt för de äldre, eftersom de får tillgång till hela butikens sortiment och kan hitta inspiration via nätet.
Men alla är inte nöjda med förändringen. En kvinna i 80-årsåldern, som handlat på Ica i många år, uttrycker sin frustration över att nu tvingas handla på Coop.
– Jag vill inte byta, säger kvinnan till Fagersta-Posten.
Tidigare har hon kunnat skicka med en inköpslista till hemtjänstpersonalen, som har handlat åt henne och samtidigt hjälpt till med andra små ärenden som att panta burkar, ta med källsortering och posta brev. Men med den nya ordningen försvinner den hjälpen.
Enda säkra plattformen
Enligt Ingrid Holmgren är Coops plattform den enda som erbjuder tillräcklig säkerhet för digitala matinköp just nu.
– Bara Coop kan erbjuda den säkra plattformen. Men vi vill gärna att andra leverantörer ska kunna erbjuda plattformen, som Ica eller Willys, säger Ingrid Holmgren till Fagersta-Posten.
Det återstår att se om fler leverantörer kommer att kunna erbjuda en säker plattform och därmed bredda valmöjligheterna för Fagerstas hemtjänstbrukare i framtiden.