Det svenska företaget Klarna sände för första gången en reklamfilm på Super Bowl. Notan? 100 miljoner kronor för 30 sekunder.
En av årets höjdpunkter är tveklöst Super Bowl finalen. Den klassiska matchen är en av världens mest uppmärksammade händelser och nu för tiden handlar NFL-finalen lika mycket om sakerna runt om kring som själva matchen.
Cirka 100 miljoner amerikaner satt i tv soffan och kollade på landets mest populära TV-evenemang. Men i år fick vi stifta en ny bekantskap, nämligen från ett svenskt företag.
Bolaget Klarna passade på att köpa tv-tid under matchen med en 30 sekunder lång reklamfilm.

Dyraste reklamen i världen
Att köpa reklamtid under Super Bowl är dock inte helt billigt. Reklamspotten anses vara världens dyraste och kostade omkring 100 miljoner kronor.
– Det finns ett fåtal symboliska handlingar som visar att man spelar i högsta ligan i USA. Super Bowl är en av dem, sa företagets marknadsdirektör David Sandström till Svenska Dagbladet inför matchen.
Klarna var dock inte det enda svenska företaget som syntes i tv-rutan. Även livsmedelsföretaget Oatley köpte 30 sekunders reklamtid under matchen.
Otleys reklam fick rejält med uppmärksamhet och har både hatats och hyllats av tv-tittarna. Sajten Buzzfeed beskriver reklamfilmen som den värsta, men kanske mest geniala reklamfilm som någonsin gjorts.

Komiker i huvudrollen
Klarnas reklamfilm var mer neutral än sin andra svenska kollegas. I Klarnas 30 sekunder långa reklam spred komikern Maya Rudolph Klarnas budskap ridandes på en häst.
Se hela reklamfilmen från Klarna här:
Vad tycker ni om Klarnas nya reklamfilm på Super Bowl? Kommentera gärna era åsikter!