Inte tillåtet.
Måns Zelmerlöws nakenkupp då han gjorde reklam för sitt nätapotek fälls nu av Reklamombudsmannen.
Sångaren döms ut som sexist.
Måns Zelmerlöw visade sig naken i en reklamkampanj för nätapoteket MEDS. Där fick man se Måns gulla med djur, välta däck på en åker och rida runt helt naken på en häst.
I filmen sjunger han en PR-sång om företaget. Filmen är klippt som en musikvideo och varar i flera minuter.
– Och det är ändå många scener som inte kom med! Skämt åsido har vi gjort en film som driver med alltifrån Måns kärlek till MEDS till olika reklamklyschor. Vi är en utmanare i branschen och vill sprida lite glädje med vår kommunikation, konstaterade Marika Baltscheffsky, 30, marknadsdirektör på nätapoteket till tidningen Resumé i samband med att videon lanserades.
Filmen kan ha varit ett försök till att på ett underhållande sätt informera om nätapoteket, men nu har Reklamombudsmannen fällt filmen för sexism.
– Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen är könsdiskriminerande. Den strider därmed mot artikel 2 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, skriver nämnden i sitt beslut.
Det är tre privatpersoner som har anmält filmen då man uppfattade den som könsdiskriminerande.
Opinionsnämnden konstaterar att Måns i reklamfilmen bland annat visar sig i bar överkropp samt rider till synes naken på en häst.
– Nämnden finner att Zelmerlöw därigenom samt genom bland annat sin klädsel och sina poser framställs som ett sexobjekt, skriver Reklamombudsmannens opinionsnämnd i sitt beslut.
– Framställningen av Zelmerlöw har inte någon koppling till den marknadsförda tjänsten, det vill säga hemleverans av apoteksvaror. Att reklamen har humoristiska och bitvis ironiserande inslag avseende bland annat Zelmerlövs person ändrar inte bedömningen, skriver nämnden i sitt beslut.
Tre ledamöter i nämnden var skiljaktiga i sitt beslut, de tyckte humorn var så pass uppenbar i videon att den inte kunde anses var objektifierande och nedvärderande för män i allmänhet.