Trafiksäkerhetskameror, eller fartkameror som de ofta kallas, har sedan lång tid tillbaka varit ett verktyg för att övervaka hastighetsöverträdelser på våra vägar.
För närvarande är det relativt enkelt för bilister att undvika böter genom att helt enkelt sakta ner hastigheten när man närmar sig en kamera, tack vare varningsskyltar som placerats en bit före kamerorna.
Men nu överväger Trafikverket och Polisen en ny strategi som kan göra det svårare för förare att kringgå reglerna.
Sajten Carup.se skriver att myndigheterna överväger att introducera mätning av medelhastigheten mellan två kameror.
Nya metoden
Med den nya metoden skulle alla bilar fotograferas vid den första kameran, och sedan igen vid den andra. Om tiden mellan de två bilderna är för kort, innebär det att fordonet har kört för fort mellan de två punkterna, vilket då resulterar i böter.
– Man fotograferar alla bilar vid den första kameran, så ser man vilka som kommer fram och hur fort de kör, säger Eva Lundberg, ansvarig för hastighetskameror på Trafikverket, till Carup.
Detta system används faktiskt redan i andra europeiska länder och var på tal redan när de första fartkamerorna infördes i Sverige 2006. Då beslutade man dock att avstå på grund av integritetsfrågor och FRA-lagen.
Trafikverket uppskattar att denna teknik skulle kunna rädda sju människoliv per år på svenska vägar. Därför hoppas man nu på ett regeringsuppdrag för att påskynda utvecklingen och implementeringen av dessa fartkameror.
Enligt Trafikverket krävs ingen ny lag för att införa dessa kameror. Däremot behövs en översyn av de tekniska och juridiska förutsättningarna samt utvecklingsresurser hos både Polisen och Trafikverket. Ett regeringsuppdrag skulle påskynda denna process.
Inga beredningsåtgärder
Infrastrukturminister Andreas Carlsson kommenterade frågan från Carup och sa:
– Vi har inte några sådana förslag under min regering, men det är noterat från Trafikverkets rapporter. Regeringen har inte gjort några beredningsåtgärder i det förslaget just nu.
Det verkar alltså som att införandet av dessa nya kameror kan dröja, men Trafikverket är tydliga med att de vill fortsätta utreda möjligheten.
– Det är bara ett inriktningsförslag, vi vill kunna utreda möjligheten, men för att göra det så krävs det att vi får det i uppdrag av regeringen, säger Eva Lundberg till Carup.