Är du en av de drababde?
Över en miljon bilar från bland annat Peugeot, Opel och Citroën måste repareras på grund av problem med AdBlue-systemet.
Många moderna dieselbilar har ett AdBlue-system med separat tank för urea. Ämnet sprutas in i avgassystemet för att minska utsläppen av skadliga gaser i avgaserna, inklusive NOx. Många bilägare har dock upplevt problem med detta system.
I februari i år inledde importörerna av Opel, Citroën och Peugeot ett återkallande av sina skåpbilar eftersom AdBlue kunde frysa i tanken när temperaturen sjönk under -15 grader.

Nyligen har många ägare av bilar från Stellantis-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep) rapporterat att de får meddelanden från AdBlue-systemet som säger ”Fel på anti-föroreningssystemet” eller ”Kan inte starta runt XXX kilometer”. .
Föraren ska normalt få en varning när AdBlue-tanken är nära att vara tom. Det har inte hänt och enligt car-recalls.eu kan det göra att bilen stannar och inte startar, skriver Dinside
Skadliga NOx-utsläpp
Nu återkallar Stellantis över en miljon bilar eftersom de inte kan varna för att SCR-katalysatorn inte längre fungerar som den ska. Orsaken måste vara felaktig kalibrering av AdBlue-pumpen.
Det kan i sin tur leda till att bilarna får höga utsläpp av skadliga avgaser som kvävedioxid (NO2).
Totalt berörs 34 bilmodeller. Det innebär de allra flesta nyare modeller med en så kallad Euro 6-dieselmotor från dessa märken. En komplett lista över vilka modeller och år som gäller finns här.