Ryanair använder detta impopulära ”trick”: nu avslöjar de den oväntade sanningen

Nu avslöjar de den oväntade sanningen bakom det speciella ”knepet”.

I en tid då flygbolagen kämpar för att balansera kundnöjdhet och finansiell hållbarhet talar Ryanairs vd, Michael O’Leary ut.

Han döljer inte att han försvarar företagets kontroversiella bötespolitik som en nödvändighet för att hålla nere biljettpriserna:

”Vi får mycket kritik på en regelbunden basis för dessa policyer som är välkända och vi är absolut oreserverade mot dem”, säger O’Leary till The Independent, enligt The Mirror.

Han lyfter fram ett exempel på ett äldre par, Ruth och Peter Jaffe, som debiterades över 1000 kronor för att de inte checkade in online i tid:

”Det här äldre paret, jag känner sympati för dem. Men du vet, dottern är på och klagar på att vi inte borde ha åtalat dem”.

Men Michael O’Leary hävdar i samma veva att det kostar ”en förmögenhet” att anställa och bemanna flygplatsbiljettdiskar för den lilla andelen kunder som inte checkar in online:

”Vi vill inte ha pengarna, vi vill bara inte att någon dyker upp på flygplatsen utan att ha checkat in online. Det är en väldigt enkel policy”, säger han.

Medan konkurrenter som British Airways, easyJet och Jet2 tillåter flygplatskontroller utan extra kostnad, står Ryanair för sin policy.

Michael O’Leary tror att det hjälper till att hålla priserna låga för alla:

”Vi kommer inte att be om ursäkt för att vi har utfärdat böter till passagerare då de har blivit påminda ”vid flera tillfällen” att checka in innan de anländer, säger han vidare.

Ryanairs inställning till kundservice kan tyckas kontroversiell, men detta har inte skadat företagets framgångar. I maj blev Ryanair världens största flygbolag utanför USA. Det planerade mer än 91 000 flygningar den månaden, vilket gör det till det femte mest trafikerade flygbolaget i världen.

Sponsrat innehåll

Andra läste även