Efter att fler och fler barn kom och frågade efter den populära produkten tog Lars saken i egna händer.
Butiksägaren Lars Söderblom Svensson märkte en oroande trend i sin butik när allt yngre barn började köpa eller till och med stjäla energidrycker. Denna utveckling fick honom att agera snabbt och nu har han tagit bort alla energidrycker från hyllorna.
”Det har gått för långt ner i åldern,” förklarar han till SVT Nyheter Halland.
Energidrycker har blivit allt vanligare bland unga och tonåringar, något som Lars Söderblom Svensson har märkt i sin butik i Halmstad.

”Jag är helt enkelt trött på att se barn så unga som 11-12 år komma in med famnen full av energidrycker som de vill köpa. Det är helt enkelt för ungt. Men om jag säger nej till dem, så går de bara in och stjäl dem istället,” tillägger Lars.
Under över ett decennium har medlemsbutikerna i ”Svenska Dagligvaruhandeln” haft en gemensam överenskommelse om att inte sälja energidrycker till barn och ungdomar under 15 år. Men för Lars Söderblom Svensson var detta inte tillräckligt.
Från och med nu har Lars Söderblom Svensson bestämt sig för att ta bort alla energidrycker från hyllorna i sin butik. Istället måste kunderna nu fråga i kassan om de vill köpa energidrycker, på samma sätt som det görs för tobaksvaror. Energidrycker är den mest stulna produkten i Lars butik, och han upplever att fler än fyra-fem burkar ofta försvinner varje dag.

Risken för biverkningar som hjärtklappning och huvudvärk vid intag av energidrycker med koffein är betydligt större hos barn än hos vuxna, enligt Livsmedelsverket.
Lars hoppas nu att fler butiker ska följa hans exempel och ta bort energidrycker från butikslokalerna. Dock är det inte aktuellt för honom att helt ta bort dem från sortimentet.
– Nej, det är relativt många vuxna som efterfrågar de här dryckerna, så om vi tar bort dem helt finns det risk att de börjar handla i andra butiker och det vill vi inte. Det är tuff konkurrens, uppger Lars till SVT Nyheter Halland.