Tidigare i juli markerade Yvonne Ryding, nu 61 år, en betydelsefull milstolpe – det var nämligen 40 år sedan hon korades till Miss Universum. Denna speciella dag firade hon med nära och kära på sitt lantställe i Hälleforsnäs.
Den tidigare skönhetsdrottningen minns tiden med stor glädje. I en ny intervju med Hänt uttrycker hon en viss sorg över att skönhetstävlingar inte längre har samma popularitet i Sverige.
– Jag tycker att det var ett ganska snällt sätt att skapa sig möjligheten att komma ut i världen och jobba på. När jag vann var det ju inte politiskt korrekt i Sverige att tävla, och det är ju fortfarande lite så, säger Yvonne Ryding.
Olika perspektiv på skönhetstävlingar
Yvonne menar att många andra länder, oavsett deras jämställdhetsnivå, har en mer avslappnad syn på skönhetstävlingar.
– Det kanske finns massa olika anledningar som gör att många har den inställningen. Men för det första så är du ju inte med i tävlingen om du inte tycker att det är okej. Många tycker det är fruktansvärt det här med att gå i baddräkt, och att man ska bli uttittad och bedömd. Men vad fasen, titta vad som har hänt nu!
Hon refererar till den normalisering som har skett av att se lättklädda kroppar i olika medier och program under de senaste decennierna.
En konstig moral
Yvonne förstår inte varför realityprogram där deltagare går runt i bikini och hånglar på tv anses vara okej, medan skönhetstävlingar inte är det.
– Jag skulle ju aldrig exempelvis varit med i någon Paradise Hotel, där man går runt i bikini och ligger och hånglar i tv. Men det tycker ju många är okej. Så jag förstår inte moralen där riktigt. Varför är det okej – men en sådan här tävling är inte okej?
Hon betonar att skönhetstävlingar handlar om mer än bara yttre skönhet.
– Det kallas skönhetstävling men det är ju inte bara det. Jag hade aldrig vunnit om det bara hade varit det.
Oförtjänt dåligt rykte
Yvonne anser att skönhetstävlingar har fått ett oförtjänt dåligt rykte i Sverige. Hon förklarar att tävlingarna, utöver att fokusera på skönhet, också innebär mycket välgörenhetsarbete och företagsutveckling.
– Jag gjorde otroligt mycket välgörenhetsarbete under mina verksamma år, och det var ju det jag tyckte var det roligaste och mest viktiga. Stå på en mässa och sälja någon produkt är ju inte alls lika viktigt, men även det var intressant att lära sig. Hur jobbar man med olika produkter, PR-strategi och så där. Det var en otroligt bra skola för mig.
Hon betonar också att tävlingarna har varit en språngbräda för många kvinnor och har bidragit till att stötta flickors rättigheter världen över, inklusive arbete mot könsstympning och trafficking.
– Det tycker jag är så bra. Så är det synd att det har blivit en sådan tråkig stämpel här i Sverige.
Yvonne Ryding fortsätter att inspirera och engagera, både genom sitt entreprenörskap och sitt arbete för att stötta flickor och kvinnor globalt.