Nu riktas stark kritik mot matjätten Icas reklamfilmer. De senaste inslagen anses nämligen innehålla vuxenmobbning.
Reklamfilmerna från Ica med Ica-Stig i spetsen har gjort succé hos svenska folket under många år och karaktärerna från filmerna är i det närmsta folkkära.
Den ikoniska rollen som Ica-Stig spelades från början av Hans Mosesson. Men efter 13 år valde han att kliva av och Loa Falkman tog över rollen. I slutet av december valde dock även Loa att tacka för sig, och spekulationerna om en ny ersättare sattes genast igång.
Efter flera veckor av uppståndelse stod det klart att han fick två ersättare: Björn Kjellman, 57, och Suzanne Reuter, 68, som blir nya Ica-Stig och Ica-Stina.
Relationen mellan Stig och Stina
I den första reklamfilmen avslöjas relationen mellan Ica-Stig och nya Ica-Stina, som visar sig vara syskon och ärvt butiken av deras pappa. Stina, som varit ute och rest, återvänder till butiken och stämningen är minst sagt spänd mellan syskonen.
I de olika reklamfilmerna får vi se syskonen gnabbas och pika varandra medan de försöker få butikens verksamhet att fungera.
Ett inslag som många tittare verkar roas över och uppskatta, men vissa menar att det inte alls är roligt.
Kritiken mot Icafilmerna
Nu har flera tittare reagerat mot tjafset som hela tiden händer mellan Ica-Stig och Ica-Stina. I kommentarerna på Facebook kritiserar många användare inslagen och menar att det handlar om vuxenmobbning.
”Nej ni har tappat hela konceptet. Det var bättre förut, då skrattade man åt reklamen. Då var det humor men nu är det mest mobbning tycker jag”, skriver bland annat en tittare.
”Katastrof sedan de blev två. Det är rena rama mobbningen och inget annat, och det trodde jag inte ICA höll på med. Men så fel jag hade då. Tittar inte på reklamen längre och funderar även på att sluta handla på ICA så länge ni håller på med det här tramset och har mobbning i er reklam”, skriver en annan.
”Så hemskt att höra vuxenmobbning! Tog illa vid mig. Några som talar bakom ryggen på en. Usch!”, skriver en tredje.
Vad tycker ni om de nya reklamfilmerna? Ge er synpunkt i kommentarerna!