Kunden kräver en varningsskylt om handikappade anställda: nu får ägarens reaktion alla att jubla

En gäst på en restaurang var irriterad över att det saknades en skylt som varnade för handikappade anställda. Istället gjorde ägaren en skylt med sitt eget budskap.

Restaurangägaren Amanda Cartagine ser inga begränsningar i fråga om vem hon väljer att anställa i sin restaurang. Hon är mamma till en pojke med Downs syndrom. Därför vet hon att det kan vara svårt att hitta en plats och en arbetsplats för personer med funktionshinder.

”Vi föräldrar till barn med särskilda behov har alltid svårt att bryta barriärer och stigmatisering och lära andra att våra barn är precis som de själva och inte annorlunda”, säger hon till WYFF News.

Hon förklarar att hennes egen son har varit den främsta inspirationen till hennes beslut att anställa så många personer med särskilda behov som möjligt på restaurangen. Hon är väl medveten om att hon eventuellt måste lägga mer tid på att utbilda dem, men hon har alltid försökt se till att de har en säker arbetsmiljö där de har de bästa förutsättningarna för att lyckas.

Foto: Facebook

”Om du har tålamodet att låta dem lära sig i sin egen takt kan de inte stoppas när det är dags att göra det”, säger hon.

Därför blev Amanda också upprörd över att en gäst besökte hennes restaurang en dag och fick en av personalen att ”känna sig värdelös”.

Enligt Amanda hade gästen bett den anställde att fylla en skål med sallad från en salladsbuffé i restaurangen. Den anställde i fråga hade dock inte fått någon utbildning för att göra detta och visste därför inte hur det skulle gå till.

Alla anställda i restaurangen har utbildats och har särskilda uppgifter. Den anställde som ombads att fylla på salladsbuffén var – som nämnts ovan – inte utbildad i detta.

”Restaurangchefen förklarade situationen privat. ”Det är inte hans uppgift. Vi lärde honom att göra något annat och det finns särskilda omständigheter”, säger Amanda.

Foto: Facebook

Uppenbarligen var detta inte något som gästen visade förståelse för. Han stormade ut ur restaurangen och skrek att han tyckte att man borde sätta upp en skylt för att varna gästerna om att de hade personal med funktionshinder.

Amanda bestämde sig därför för att göra något åt saken när hon blev upprörd över mannens beteende.

”De är som mina barn, och det gjorde mig arg. Jag ville göra något utan att vara obehaglig, men ändå få ut mitt budskap”, säger Amanda till WYFF News.

I stället för att sätta upp en skylt för att ”varna” gästerna valde hon att sätta upp en annan skylt med ett annat budskap.

Skylten innehöll ett tydligt budskap till de anställda om att de alltid kunde känna sig trygga på restaurangen. Samtidigt var det också ett budskap till resten av världen om att vara mer öppenhjärtig.

”Vi är stolta över att vara en arbetsgivare med lika möjligheter och anställer ALLA Guds barn”, skrev hon på skylten.

Sponsrat innehåll

Andra läste även