Den nya Ica-reklamen fortsätter att röra upp känslor hos tittarna. Nu riktas ny skarp kritik mot vad många anser vara vuxenmobbning.
De prisade reklamfilmerna från Ica har rullat på tv ända sedan 2001 och är fortfarande väldigt populära. Men den sista tiden har mer och mer kritik börjat riktas mot reklamsåpans nya utveckling.
På Icas Facebook-sida har en mängd tittare skrivit klagomål med synpunkter på de senaste reklamfilmerna.
”Nej fy fan!! Detta är verkligen vuxenmobbing! Nooo nu är det sluthandlat från ICA i min del. Jag vill inte delta på något vis om detta (har själv blivit mobbad i nästan 40 år. Mår jävligt dåligt om detta. Det verkar vara så COOOOOOLT att mobba folk”, skriver en tittare som rasar mot den reklamfilmerna i kommentarsfältet på matjättens Facebook-sida.

”Så dålig reklam”
Den upprörda tittaren får medhåll från flera andra som kontaktat Ica med liknande reaktioner.
”Så dålig reklam med mobbing och hån bakom ryggen”, skriver en tittare i kommentarsfältet.
”Jag har gillat Ica-reklamen men nu är de kränkande mot varandra! Har inget emot nya skådespelare alls men attityden mot varandra! Nej… Har sett och varit med om på arbetsplatser vänner mm. Alla är vi olika och har olika kompetenser! Ta vara på det och hjälp varandra istället för att se konkurrens”, skriver en tittare.
I ett avsnitt gästar tv-profilen Margaux Dietz programmet, något som också väckt frågor hos många personer.
”Är det inte Stig och Stina som chefar i butiken? Om dom bjuder in en kändis dit? Varför hånar dom henne sen? Konstigt manus”, skriver en annan tittare i kommentarerna.

Kanalens svar på kritiken
Det är dock inte enbart negativ kritik, många personer hyllar valet av de nya skådespelarna.
”För övrigt tycker jag Björn Kjellman är ett synnerligen utmärkt val av skådespelare. En svensk favorit sedan nittiotalet”, skriver en tittare.
Efter kritiken kände sig Ica själva manade att ge ett svar. De skrev så här:
”Det finns ett väldigt stort engagemang kring våra reklamfilmer, vilket märktes under lanseringen av nya ICA-Stig och ICA-Stina. Detta kan göra att förändringar blir lite känsliga. Vi följer utvecklingen av reklamen med flera olika mätningar och vi lyssnar in den feedback vi får. Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att lära känna våra nya karaktärer mer”, skriver Joakim Bengtsson, marknadschef Ica Sverige, i ett mejl till sajten Nöjeslivet.