Tittarna rasar mot Björn Kjellman och Susanne Reuter

Duon tjänar miljontals kronor på reklamfilmskontraktet. Nu riskerar Björn Kjellman och Suzanne Reuter att förstöra Icas varumärke.

När Ica presenterade de nya skådespelarna till sina populära reklamfilmer fick stor respons i media. Lanseringen av de folkkära namnet blev en hit för Ica som kammade hem reklamvärde för hundratals miljoner kronor i form av nyhetsartiklar och andra inslag i landets medier.

Public service och P4 Extra uppmärksammade duon med anledning av Ica, som nämndes flera gånger i programmet på bästa sändningstid.

Nu riskerar Icas nya satsning att bli en jätteflopp. Tittarna har regerat med ilska över att de nya filmerna har förändrats och att stämningen är kall. De upplevs som att Ica marknadsför vuxenmobbning.

Björn Kjellman spelar ”Ica-Stig” och hans storasyster ”Ica-Stina” spelas av Suzanne Reuter. Majoritetsägandet av butiken görs av Suzanne Reuters roll.

Men filmerna tas inte emot så varmt som man hade hoppats på.

–Tyvärr har reklamen blivit sämre. Dom har blivit jobbiga nu och inte roliga, skriver en tittare på Facebook. 

Andra tittare berättar att de byter kanal när reklamen sänds och vissa har reagerat så kraftigt att de nu hotar byta matbutik.

– Företag som stöttar trakasserier på arbetsplatsen på det här sättet lyfter jag handen från direkt. Detta hyckleri känns bara plumpt och elakt, skriver en.  

Istället för humor mellan duon får tittarna istället uppleva misstänksamhet och munhuggeri av värsta sorten. De smålustiga skämten och roliga små upptågen är som bortblåsta.

Många reagerar på Suzannes ton mot Kjellman.

– Fruktansvärt att den en gång så trevliga reklamen numera mest känns som vuxenmobbning, skriver en av de som reagerat. 

Ica slår tillbaka mot kritiken som de menar att det finns ”ett stort engagemang i”.

– Detta kan göra att förändringar blir lite känsliga. Vi följer utvecklingen av reklamen med flera olika mätningar och vi lyssnar in den feedback vi får. Vår förhoppning är att vi ska kunna visa på en tydligare bredd och djup i våra nya karaktärer och vi hoppas såklart att de ska tas emot väl av publiken när de får möjligheten att lära känna våra nya karaktärer mer, skriver marknadschefen Joakim Bengtsson i ett mail till Aftonbladet.

Sponsrat innehåll

Andra läste även