26-åringen hade en dålig upplevelse när hon provade en klänning i H&M. Nu rasar internet mot klädjätten!
Brittiska Lowri Byrne fick en överraskande upplevelse när hon provade en klänning i H&M. Normalt bär den nu 26-åriga kvinnan storlek 12 (motsvarande storlek 40).
Men när hon provade den ljusblå spetsklänningen i storlek 16 (motsvarande storlek 44) var den så tight att den unga kvinnan knappt kunde röra sig i den.
Därför fick Lowri Byrne be en expedit att hitta klänningen i en storlek 18 (vilket motsvarar en storlek 46). Det visade sig dock att hon inte kunde få klänningen i den storleken.

Lowri Byrne var irriterad över kontoristens svar. Både för att hon ville köpa klänningen. Men också för att det kan ha en inverkan på kvinnor, vilken storlek de ska köpa:
”Det som oroar mig är om en kvinna som är storlek 44 eller 46 vill handla på H&M, men måste gå besviken eftersom hon kanske inte kan köpa kläder som är gjorda för mindre kvinnor”, säger Lowri till dagens.dk
Därefter delade Lowri Byrne ett antal bilder från sin resa till provrummet på Facebook.

”Jag är en storlek 40 med en liten byst och idag i H&M-butiken var jag tvungen att fråga om du kunde få den här klänningen i storlek 46 (det gick inte). Klänningen som jag har på mig på de här bilderna är en storlek 44 och jag kunde knappt andas, skriver Lowri Byrne till bilderna på den tajta klänningen och tillägger:
”När jag frågade om den här klänningen fanns i storlek 18, sa expediten ’Oh ja, du måste gå upp ett par storlekar i den här’. Ett par?! Att gå upp 3-4 storlekar borde få dig att inse att du måste seriöst få dina storlekar under kontroll.”
Lowri Byrne hoppas att hennes vädjan till H&M kan få dem att ompröva sina storlekar och ta hänsyn till hur upplevelser som hennes kan påverka kvinnors självbild.

H&M har kommenterat händelsen till brittiska The Sun:
”Det är alltid vår avsikt att designa och tillverka kläder som får våra kunder att må bra om sig själva. Något annat resultat är varken avsett eller önskat.”
”H&M:s storlekar är globala och storlekarna du kan köpa i Storbritannien är desamma på alla 66 marknader där vi gör affärer och online. Vår egen dedikerade storleksavdelning arbetar enligt ett genomsnitt av storlekar och mått som beror på marknad där vi är verksamma. ”, sa H&M till The Sun.
Sedan Lowri Byrne skrev inlägget fick det snabbt massor av reaktioner. Efter den första veckan hade nästan 2 000 personer reagerat medan inlägget delats över 200 gånger.
