Mardrömsbeskedet för svenska folket: Bingolottos uppesittarkväll hotad

Bråket mellan TV4/Telia och Tele 2 gör att Comhems kunder inte kan se på TV4. Bingolottos uppesittarkväll kan vara hotad.

– Det vore fruktansvärt om sådana här intressen skulle förstöra för så många, säger programledaren Rickard Olsson till Expressen.

Det har nu gått en vecka sedan Comhems kunder förlorade TV4-kanalerna. Anledningen är en konflikt mellan Comhem och Boxers ägare Tele 2 och Telia/TV4, där förhandlingarna har stannat.

Förhandlingarna ger nya rättigheter kring en digitalisering för 1,6 miljoner tittare till nästa år, skriver Expressen.

Bildkälla: Youtube/TV4

Julen är bara några dagar bort och miljontals tittare kan missa en av de stora höjdpunkterna i form av Bingolottos uppesittarkväll den 23 december. Programmet lockade 2 miljoner tittare förra året, men i år kan Comhem-kunderna komma att missa programmet.

Programledaren Rickard Olsson går nu ut och ber parterna att lösa konflikten.

– Det vore helt barockt om det inte löser det här innan uppesittarkvällen. Jag tror inte att någon av dem har råd med det, säger han till Expressen.

Rickard menar att uppesittarkvällen är en djupt rotad tradition i Sverige. Senast förra veckan var han i Vänersborg och sålde bingolotter, och då var det många oroliga människor som har Comhem, som då riskerar att missa uppesittarkvällen.

Men det är inte bara TV-tittarna som drabbas om konflikten inte löser sig. Dagens Media rapporterar att de svenska föreningslivet kan drabbas hårt.

Svenska föreningar fick 52 miljoner kronor i och med försäljningen av bingolotter förra året, och många är oroliga över att en stor del av intäkterna kommer gå förlorade.

Rickard Olsson menar att ingen av parterna tjänar på konflikten och han hoppas det löser sig snart.

– Jag sitter lugnt i båten och räknar med att det sunda förnuftet ska tala till sist. Just nu är det mycket vapenskrammel. Man stresstestar varandra. Det är en pittmätning. Man får se vem som blöder mest, vem som blottar strupen i slutändan. Comhem tappar kunder, TV4 tappar annonsintäkter. Båda blöder, säger han till Expressen.

Sponsrat innehåll

Andra läste även