Nya bidraget på 10 000 kronor som inga svenskar vill ha

I augusti lanserades en skrotningspremie som erbjuder 10 000 kronor till alla som skrotar sin bil, äldre än 15 år, för att skaffa en elbil.

För att uppfylla kraven för premien måste den skrotade bilens miljöklass vara Euro 4 eller tidigare och den ska ha genomgått besiktning.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) kallar initiativet en central del av regeringens klimatstrategi.

Målbilden var att 50 000 bilar skulle avvecklas under premiens första år, men sedan lanseringen den 20 augusti har intresset för bidraget varit längre än väntat.

Foto: Canva

Lågt intresse

I skrivande stund har Boverket, som hanterar bidraget, mottagit endast 56 ansökningar. Utav dessa har 28 blivit beviljade, 8 nekade, 1 avslutats utan åtgärd och 19 ärenden är fortfarande under utredning. Totalt har summan av 230 000 kronor av de avsatta 250 miljoner kronor betalats ut.

– Eftersom bilen måste vara avregistrerad och skrotad innan ansökan lämnas in, kan det dröja innan vi ser hur stort inflödet av nya ansökningar blir, berättar Helena Svensson, jurist på Boverket, för Allt om Elbil.

Foto: Canva

Utmaningarna

Ett av de största hindren verkar vara kravet att bilen ska vara avregistrerad och skrotad innan ansökan om premien kan göras. Detta kan skapa osäkerhet hos bilägare som är osäkra på om de kommer att få bidraget efter att bilen redan är skrotad.

Regeringen har lagt undan 250 miljoner kronor till skrotningspremien mellan 2024 och 2025, vilket motsvarar stöd för 25 000 premier årligen. Om inte fler ansökningar kommer in, kan mycket av dessa medel förbli oanvända.

För att öka intresset och få fler att ansöka om liknande bidrag i framtiden kan kriterier behöva ses över och modifieras för att göra dem mer lockande. Dessutom kan det vara fördelaktigt med ytterligare informationskampanjer för att öka allmänhetens kännedom om bidraget och dess fördelar.

Sponsrat innehåll

Andra läste även